K1inUSA

لو رفتن شگفتانه‌ها

وال استریت جورنال قبل از سال نوی میلادی مطلبی نوشته با عنوان «بچه‌هاتون همین الآن هم خبر دارن واسه کریسمس چه هدیه‌ای براشون خریدید؛ اینترنت، ممنونتیم»! و این‌طور ادامه داده: «خرید آنلاین، هدیه خریدن را ساده می‌کنه، اما کوکی‌ها، تاریخچه جستجوهای قبلی و گذرواژه‌های لمسی کار قایم کردن این هدایا را سخت می‌کنن؛ البته این حرف رو آمازون می‌زنه، نه بابانوئل»!

تو این مطلب که البته مثل همیشه با ذکاوت خاص روزنامه‌نگاری غربی نوشته شده، یک نکته هشدارآمیز وجود داره. اینکه درسته استفاده از اینترنت و آنلاین خرید کردن خیلی از مشکلات ما رو برطرف کرده، ولی در عین حال میتونه به بیراهه بره. تو مثال‌هایی که زده بیشتر نگرانی‌ها متوجه بچه‌هاست. نوشته که قدیم‌ها باید تو کمد مادرها می‌گشتی تا ببینی مامانت چی برات هدیه گرفته، اما حالا باید به حساب کاربریش سرک بکشی!

تو نمونه‌هایی هم که آورده از دختر 12 ساله‌ای حرف زده که رفته سروقت اکانت مادرش تو سایت آمازون و دیده که اون براش چی سفارش داده، بعدش اومده به مادرش گفته که اگه میشه رنگش رو عوض کن، قبل اینکه بیارن تحویل بدن! یا پسر 10 ساله همین خانم وقتی دیده تو تاریخچه جستجوهای اینترنتی مادرش اثری از هواپیمای کنترلی نیست گفته مامان بد نیست drone رو هم سرچ کنی‌ها!

یک جای دیگه هم از بچه‌ای گفته که وقتی مادرش خواب بوده تونسته با اثر انگشت اون، قفل گوشیش رو باز کنه و بره سراغ اپلیکیشن آمازون و برای کریسمش خودش تا 250 دلار هدیه بخره! تازه این وسط، لو رفتن سورپریزهای آدمها برای عزیزان‌شون هم ضدحال بدی است که به این مسئله اضافه میشه.

برای رفع مشکل و کم کردن از میزان احتمال وقوع چنین اتفاق‌هایی، یک سری راه‌ حل مثل پاک کردن تاریخچه جستجوها، محرمانه کردن تنظیمات اکانت‌ها یا … پیشنهاد شده، ولی… ولی به نظرم وال استریت جورنال با این مطلبش پیام مهم‌تری رو می‌خواد بهمون بده. می‌خواد بگه حواس‌مون باشه اینترنت در عین مفید بودن چقدر می‌تونه بد باشه!

بله احتمالا این چیزها رو همه‌مون می‌دونیم ولی یادآوری شدنش (به خصوص از طرف کسانی که تو استفاده از فناوری‌های روز سال‌ها از ما جلوتر هستن) می‌تونه پیشگیری قبل از درمان باشه.

Avatar

محسن ابوالحسنی

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    سپتامبر 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image