K1inUSA

آزادی‌های مذهبی در امریکا

سوال مخاطب: کیوان جان اگر بتوانید در آن تفصیل خواندنی به منابع اعتباری و مالی این‌دست فعالیت‌های اجتماعی برون‌مرزی جمهوری اسلامی بپردازید جالب‌توجه خواهد بود. نهادها و موسسه‌های گوناگونی هستند با ردیف بودجه‌های مصوب که فعالیت‌های تبلیغی برون‌مرزی را حمایت می‌کنند.

البته مردمی نشان دادن برخی از حدود فعالیت این موسسه‌ها چندان سخت نیست. به‌هر صورت خودجوش بودن بخشی از این فعالیت‌ها پذیرفتنی است اما رویکرد شما به این آزادی در کنش‌های فرهنگی درقیاس با آزادی‌های موجود در کشور ایران برای طیف غیرشیعه چگونه است؟!

و اگر بنابر این قیاس، در آینده محدودیت و کنترلی روی فعالیت فرهنگی جوامع در کشور میزبان صورت پذیرد، موضع شما چیست؟!

تا جایی که بنده دیدم برای فعالیت‌های مراکز دینی شیعی در امریکای شمالی بودجه‌ای از نظام دریافت نمیشه و همه چیز بر مبنای مشارکت داوطلبانه‌ی اعضاء و اهدای مبالغ از فعالین محلی تامین میشه. محرم همین امسال در مرکز اسلامی ما fundraising انجام شد و اعضاء با اهدای مبالغ خرد و کلان، ده‌ها هزار دلار برای ادامه‌ی فعالیت‌های مرکز کمک کردن. ممکنه نظام به مراکز دینی کشورهای همسایه کمک مالی انجام بده اما اگر کسی ادعا داره بودجه‌ای توسط مراکز مذهبی امریکای شمالی دریافت میشه، بایستی مدارک و مستنداتش رو ذکر کنه.

آزادی‌های فرهنگی و مذهبی در جوامع مهاجرپذیر امریکای شمالی، بطور واضح و به دلایل مشخص، از آزادی ادیان و فرهنگ‌ها در ایران بیشتر هست. قاعدتاً اگر محدودیتی روی این آزادی‌ها در امریکا گذاشته بشه، شیعیان و مسلمانان این کشور از جمله بنده اعتراض خواهیم کرد و اگر نقض اساسی آزادی‌های ما به شکل دامنه‌دار و مستمر دربیاد، ممکنه در محل زندگی خودمون تجدید نظر کنیم.

البته ناگفته نماند که نهادهای امنیتی در امریکا گاه و بیگاه در امور مراکز شیعی این کشور دخالت میکنن و برای اعضاء مشکلاتی ایجاد کردن و میکنن. با این حال میشه گفت میزان آزادی‌ها نسبت به ایران بیشتر هست.

همونطور که در سالیان اخیر در برخی شهرهای امریکا و کانادا دیدیم، ایرانی‌های سلطنت‌طلب و ضد مذهب و ضد نظام، ممکنه برای برگزاری مراسم مذهبی شیعیان ایرانی مزاحمت و در‌گیری ایجاد کنن، اما پلیس این کشورها عمدتاً مزاحمتی ایجاد نمیکنه و سعی در امن و آرام کردن فضا داره.

از اون طرف اگر دایره‌ی بحث رو از مباحث دینی به اموری همچون فمینیسم و همجنس‌بازی بکشونیم، تعصب و تصلب زیادی رو در رسانه‌ها و نهادهای امریکایی راجع به این مباحث شاهد هستیم. به عبارت دیگه اگر شما بخواید حرفی علیه همجنس‌بازها بزنید یا تجمعی برگزار کنید، دیگه اون حد از آزادی عمل که قبلاً در بروز عقاید مذهبی‌تون داشتید رو نخواهید داشت. برای مثال به این پست کانال مراجعه کنید:

١۶ سال زندان برای آتش زدن پرچم همجنس‌بازان

 

 

کیوان ابراهیمی

کیوان ابراهیمی

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    می 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image