K1inUSA

ثبت اطلاعات و شفافیت مالی در سوئد

 

وقتی با هر ویزای بلند مدتی اعم از دانشجویی یا کاری یا … وارد سوئد میشین و بناست به مدت یک سال یا بیشتر در این کشور بمونین، باید در اداره ثبت احوال‌شون ثبت‌نام کنین.

این ثبت نام کجا انجام میشه؟ در اداره‌ی مالیات سوئد! یعنی در بدو ورود برای شما یه پرونده‌ی مالیاتی باز میشه. چه مدارکی میخواد؟ آدرس و کارت اقامت، برای همسر یا‌ پارتنر (بعداً توضیح میدم) مدارک ثبت ازدواج، و برای بچه‌های زیر ۱۸ سال گواهی تولد که اسم شما در اون باشه (ترجمه‌ی شناسنامه‌شون)

نتیجه‌ی این ثبت نام، یه عدد هست که ظرف مدت چند روز تا چند هفته، روی یک کاغذ، با پست میاد به آدرسی که ثبت کردین. در این عدد ده رقمی، شش رقم سمت چپ تاریخ تولد شماست به علاوه چهار رقم تصادفی، اینطوری:

840501-xxxx

بهش میگن Personnummer. این پرسون نومر مثل کد ملی هست، همیشه و همه جا همراه شما. همه‌ی اطلاعات‌تون در ادارات و سازمان‌های مختلف سوئد به این عدد مربوط میشه. اگر دانشجویین همین عدد میشه شماره‌ی دانشجویی، در بیمه این عدد میشه شماره بیمه‌تون، در کار میشه کد مالیاتی و …

درخواست و دریافت این کد هیچ هزینه‌ای نداره. بدون داشتن این عدد هیچ فعالیت رسمی اداری، مثل خرید ماشین و حتی اجاره‌ی خونه (رسمی) نمی‌تونین انجام بدین و …

بعد از دریافت کد شناسایی سوئدی، میتونین جهت دریافت کارت شناسایی سوئدی اقدام کنین. این کار هم در اداره‌ی مالیات انجام میشه، یه هزینه چهارصد کرونی داره و باید برای ثبت اطلاعات بایومتریک (مثل عکس و اثر انگشت و امضا) حضوری مراجعه کنین اداره‌ی مالیات. این کارت تا پنج سال اعتبار داره.

اگه کسی بخواد بیشتر از شش ماه در این کشور بمونه، هرچه زودتر برای گرفتن کارت شناسایی اقدام کنه بهتره،

من سال گذشته کارت نگرفتم، و علی‌رغم داشتن پرسون‌نومر نتونستم حساب بانکی باز کنم (بیشتر به خاطر ملیت ایرانی و تحریم‌ها)، اما امسال با داشتن کارت شناسایی، ظرف پنج دقیقه بدون هیچ سوال و جوابی حساب بانکی باز کردم.

اینا یه اپلیکیشنی دارن، اسمش هست Bank ID، روی گوشی نصب میشه و مثل یکبار رمزه، و تایید کننده خریدهای الکترونیکی، و همینطور ورود و خروج به پروفایل یه سری سایت‌ها، من جمله حساب‌های بانکی.

توضیحش کمی پیچیده‌ست، ولی برای ثبت نام در یه سری سایت‌های اداری، اول ازت پرسون‌نامبر درخواست میکنه، و بعد بنک آی‌دی رمز ورود مختص به پرسون نامبر به اون سایت رو تولید میکنه، در واقع هویت مجازی فرد رو تایید میکنه…

من‌ زمان دانشجویی احتیاجی به بنک آی‌دی نداشتم، هر چند اگر بود کارهام سریعتر انجام می‌شد، ولی گذشت. اما اگر کسی در سوئد مشغول کار باشه، حتما به بنک آی‌دی نیاز خواهد داشت. احتمالاً یه جایی که در مورد کار توضیح بدم عرض می‌کنم چرا.

تا اینجا گفتم که:

۱- با داشتن کارت اقامت و البته یک ‌آدرس، میشه پرسون‌نومر گرفت.

۲- با داشتن پرسون‌نومر، پرداخت ۴۰۰ کرون و ثبت اطلاعات بایومتریک، میشه کارت شناسایی سوئدی گرفت.

۳- با داشتن کارت شناسایی میشه حساب بانکی باز کرد.

۴- فعال کردن Bank ID، که یکبار رمز هست برای تایید هویت مجازی دارنده‌ی یک پرسون نومر.

نکته: به محض تغییر آدرس، آدرس جدید باید در اداره‌ی مالیات ثبت بشه، هرچند با داشتن‌ بنک‌آی‌دی، خود فرد هم‌ میتونه آدرسش رو داخل سایت اداره‌ی مالیات تغییر بده….

و اینجا اینجوری، هویت حقیقی و مجازی ساکنین کشورشون رو ثبت و سازماندهی می‌کنن تا حساب‌های بانکی و مالیاتی همه متصل و بسیار شفاف و تراکنش‌های مالی اعم از حقیقی و مجازی، معتبر و قابل ردیابی بشه…

به همین سادگی

Avatar

نویسنده مهمان

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    می 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image