K1inUSA

زنان در سوئد

 

سوئد درکنار سایر کشورهای اسکاندیناوی، از فمینیستی‌ترین کشورهای جهان هست، به این معنی که طرفداری از حقوق زنان (تاحدودی به صورت افراطی)، اینجا ارزش محسوب میشه.

هلنا می‌گفت ما مفتخریم که در حال حاضر از ۲۲ نفر وزیر کابینه‌ی دولت سوئد، ۱۲ نفرشون خانوم هستن. وقتی پرسیدم آیا همه‌ی این‌ها براساس شایستگی و کفایت انتخاب شدن، هلنا تاملی کرد و گفت نمیشه اینو با قاطعیت گفت، اینجا نفس عمل انتخاب زنان در مشاغل و مناصب یک ارزش هست و این شامل انتصابات کابینه هم میشه.

با یکی از مهندسین ارشد شرکت VattenFall در مورد کار صحبت می‌کردم، گفت اینجا دو عامل برای کار پیدا کردن امتیاز بزرگی محسوب میشه: اول زن بودن و دوم زبان سوئدی بلد بودن.

احزاب سیاسی، مراکز آموزشی و دانشگاهی و شرکت‌ها و سازمان های دولتی و غیردولتی موظف هستن برای به‌کارگیری زنان سهمیه‌ی خاصی داشته باشن، این قانون نانوشته‌ای شده که به شدت بهش پایبندن. مثلاً من دیدم بین بچه‌های دکتری، انتخاب یک دختر ولو با رزومه‌ی علمی ضعیف‌تر ارجحیت داشته.

طبق گفته‌های هلنا، قوانین کار بر اساس تساوی بین زن و مرد نوشته شده و زنان از حمایت‌های حقوقی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردارن.

در کنار حمایت‌های سازماندهی شده‌ی دولتی از زنان، خود زنان در صنف‌های مختلف، انجمن‌هایی تشکیل دادن و به طور وسیعی از هم حمایت می‌کنن. من تا به حال در رشته‌های مرتبط با خودم EIT Women و Women in tech رو پیدا کردم.

اگر پیگیر نمایشگاه‌های تخصصی باشید، شاید پنل‌ها و بخش‌هایی از نمایشگاه با محوریت زنان توجه‌تون رو جلب کرده باشه. دیشب از سر کنجکاوی و البته با هدف آشنا شدن با برخی افراد، در یکی از رویدادهای انجمن Women in Tech شرکت کردم. جلسه‌ای رسمی که به سبک فرهنگ سوئدی خیلی غیر رسمی و راحت برگزار شد، سه پنل سخنرانی داشت و بین سخنرانی‌ها هم‌ زمانی برای پذیرایی و ارتباط و گفتگوی بین افراد در نظر گرفته شده بود.

 

این انجمن که در سطح اروپا فعالیت می‌کنه، چندین اسپانسر و حامی مالی داره که به نوبت این دورهمی‌ها رو برگزار می‌کنن، و در ازاش در بخشی از همایش شرکت خودشون رو معرفی می‌کنن و در تبلیغات قبل و بعد از رویداد اسم‌شون به کرات همه جا و در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی تکرار میشه و نوعی تبلیغه براشون.

سالی یک بار هم همه با هم در یکی از شهرهای اروپایی یک مجمع کلی و رسمی برگزار می‌کنن، و برای اینکه بدونید برد تبلیغاتی انجمن چقدره باید بگم کل بلیط‌های مجمع کلی امسال انجمن “زنان در تکنولوژی” که در استکهلم برگزار میشه، در کمتر از ۱۰ دقیقه تمام شد!

انچه در نشست دیشب انجمن Women in Tech برای من جالب بود، حمایت خالصانه‌ی زنان از هم در این نشست‌هاست. در این جلسات تجربیات و روش‌های پیشرفت در کارشون رو با هم به اشتراک میذارن، از هم راهنمایی و مشاوره می‌گیرن و به هم انگیزه و امید و انرژی میدن. در این جلسات ارتباطات خوبی شکل می‌گیره و شبکه‌سازی‌شون رو تقویت می‌کنن.

سخنرانی دوم، با موضوع مدیریت عالی بود، خانوم ۳۳ ساله‌ی متاهل و دارای یک دختر ۸ ساله، که شرکت موفق خودش رو داره، از تجربیات و سختی‌ها و چالش‌هایی که در مقام یک مدیر داشته صحبت کرد و راهکارهای موفقی که برای غلبه بر اون مشکلات پیدا کرده رو به اشتراک گذاشت. صحبت‌هاش در عین صمیمیت بسیار الهام بخش و البته علمی و کارشناسی شده بود.

در یکی از فواصل استراحت، خانومی حدوداً ۵۵ ساله، با ظاهری خیلی ساده اما محکم، اومد کنار من و شروع کرد به صحبت، اسمش مونیکا بود و فهمیدم در شرکت اریکسون، مدیر رده بالایی هست. گفت سال‌هاست در این انجمن به صورت داوطلبانه کار می‌کنه و هدفش کمک کردن به زنان جوانی هست که تازه وارد عرصه شدن. از من و وضعیتم پرسید، گفتم مشکلم اینه که زبان سوئدی بلد نیستم، گفت اونقدری مهم نیست، دو تا گروه در فیس‌بوک بهم معرفی کرد و گفت هر کاری داشتی در این گروه مطرح کن، خانوم‌هایی هستن که راهنمایی‌های خیلی خوبی می‌کنن و پیگیر جلسات ما هم باش و در رویدادها شرکت کن.

دختر جوان مکزیکی که رو به روی ما نشسته بود وارد بحث شد و گفت مونیکا راست میگه، من هم اینجا دانشجو بودم و بعد از درس، کارم رو از طریق انجمن پیدا کردم و خیلی چیزها یاد گرفتم، اون هم یه گروه بهم معرفی کرد.

خلاصه، هم‌افزایی عجیبی دارن، شبکه‌سازی می‌کنن، و همدیگه رو حمایت میکنن تا ساختار قدرتمندی از زنان به وجود بیارن. طرح‌شون در جنبه‌های مختلف، قابل بومی‌سازی و الگو برداری به نظر میاد…

Women in Tech Summit 2020 – Stockholm

Avatar

نویسنده مهمان

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    می 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image