K1inUSA

هالووین، سنت یا ضد ارزش؟

همان طور که تقلید کورکورانه از فرهنگ و سنن غیر بومی توجیهی ندارد، منکوب کردن و مذموم دانستن سنت‌های دیگر ملل نیز بدون علت و دلیل، کار درستی نیست. 

منبع

بر خلاف نظر افرادی که هالووین را به شیطان پرستی و خرافات مربوط دانسته اند، هالووین ربطی به این قضایا ندارد. دانشنامه‌ی بریتانیکا ریشه‌ی کلمه‌ی Halloween  را  All Hallows’ Eve (به معنی شامگاه جشن قدیسان) دانسته است.

جشن قدیسان (All Saints day or All Hallowmas or Feast of All Saints)

مراسمی مربوط به مسیحیان غرب اروپا بوده است که احتمالا از قرن دهم میلادی و با شکل و شمایلی متفاوت از آنچه امروز مرسوم است، برگزار می‌شده است.

اما ریشه‌های هالووین احتمالا به قبل‌تر بر می‌گردد و مربوط به سال نوی قوم سِلت در انگلستان و ایرلند بوده و بعدها ـ بعد از آنکه پاپ در قرن هفتم میلادی «جشن قدیسان» را در بنیان نهاد و به این سبب که این دو مراسم در دو روز متوالی قرار گرفتند – نام آن دو مراسم به قسمی که توضیح داده شد به یکدیگر پیوند خورده است. واضح است که امروزه هالووین بیشتر جنبه‌ی سنتی دارد و نه مذهبی.

شیطان نمایی هالووین مختص نظریه پردازان ایرانی نیست و در خود غرب نیز عده‌ای هستند که هالووین را مغایر با دین مسیحیت و دستورات انجیل می‌دانند. یک نمونه از مخالفت‌ها با هالووین را می‌توانید در اینجا بخوانید

در مباحثی که طی دو روز گذشته در سوپرگروه همراهان کانال مطرح شده بود، اشاره‌هایی به «لهو و لعب» بودن هالوین و مغایرت آن با دستورهای دین اسلام نوشته شده بود. به نظر حقیر، اسلام با تفریح و خوش گذرانی در حد معقول و در صورتی که مخل در شریعت و احکام دین نباشد مشکلی ندارد. لهو و لعب مختصات و حدود خودش را دارد، ولی اگر هر تفریحی را لهو و لعب بدانیم، مفهوم زندگی کلا دگرگون می‌شود و به حالت ماشینی در می آید.

صد البته، مانند هر سنت دیگری، گهگاه در هالووین نیز کج روی هایی پیدا می‌شود؛ گاهی هزینه‌ی گزاف چند هزار دلاری برای خرید لباس هالووین صرف می‌شود که نمی‌تواند مورد تایید عقل (و شرع و انصاف) باشد. لباس‌های ناهنجار و برهنه‌پوشی نیز که البته در قرن اخیر و متاثر از فرهنگ برهنگی غرب، مد شده اند، گاه چهره‌ی ناهنجاری به هالووین می‌دهند (دست کم از دید آنانی که برای زن ارزش واقعی قائل هستند).

دیشب همسرم تعریف می‌کرد که در اخبار دیده است زنی موی نوزاد خود را به مناسبت هالوین رنگ کرده تا شبیه یکی از آوازخوانان آمریکایی شود و به سبب مواد شیمیایی رنگ مو، اکنون نوزاد بخت برگشته با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند!

مخلص کلام اینکه سنن و فرهنگ مردم دیگر ملل لزوما درست نیستند، اما لزوما نیز غلط نیست. اسلام مخالف سنت‌های غلط و مروج سنت‌های صحیح است. نفی یا تایید سنت‌ها و فرهنگ‌ها باید با معیار مشخص و درستی صورت پذیرد و مهمتر آنکه جهت دهی شود (برای مثال اگر در ایران مراسم سنتی «قاشق‌زنی» محترم شمارده و به درستی به سمت گرداوری کمک برای مردم بی بضاعت جهت دهی می‌شد، بهتر نبود؟)

تصاویر و فیلم مربوط به هالووین ۲۰۱۶، ماساچوست، آمریکاست

 

توحید عزیزی

توحید عزیزی

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    می 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image