K1inUSA

⁠ فرهنگ کتابخوانی از کودکی

 

#[حامد_فتاحیان

دانشجوی روان‌شناسی و مشاوره در دانشگاه پالو آلتو، کلفرنیا

⁣امروز به صورت کاملاً اتفاقی وارد فروشگاه کتابی در یکی از مراکز خرید بزرگ تورنتو شدم و ناگهان با این صحنه روبرو شدم. یاد آمارهایی افتادم که هر ساله از سرانه‌ی مطالعه در کشورمان ارائه می‌شود و همه‌ی ما با دیدن این آمارها حسرتی خاص تمام وجودمان را فرا می‌گیرد.

البته به نظرم در این مورد خیلی نیاز به ارائه‌ی آمار نیست، همین تصویر گویای تفاوت عمیق فرهنگ مطالعه بین دو فرهنگ را نشان می‌دهد؛ اگر دقت کنید برخی از این افراد در این تصویر آسیایی نیز هستند، یعنی فرهنگ اینجا بر فرهنگ کشورشان غالب شده و باعث تغییر در سبک زندگی آنان گشته است.

ناخودآگاه یاد نمایشگاه‌های کتابی افتادم که در بهار هر سال پرشورتر از سال قبل برگزار می‌کنیم اما من که تقریباً هر ساله در آن شرکت کردم تابحال چنین صحنه‌ای را در آن نمایشگاه‌ها ندیدم. فقط خودم را بخواهم مثال بزنم چندین جلد کتاب خریداری می‌کردم و در آخر اگر در یک‌سال موفق می‌شدم یک چهارم از آنان را مطالعه کنم، با افتخار خودم را اهل مطالعه خطاب می‌کردم. چیزی که در این تصویر گویاست، کسی بدنبال خرید کتاب و پر کردن کتابخانه نیست، بلکه باتوجه به گران بودن قیمت کتاب، این نوجوانان مجبورند برای خواندن کتاب مورد علاقه‌شان ساعت‌ها به این شکل روی زمین بنشینند و مطالعه کنند.

با همه انتقاداتی که نسبت به حاکمیت کشورمان در زمینه‌ی عدم ترویج کتابخوانی در مدارس و عدم توسعه‌ی مناسب کتابخانه‌های سطح کشور برای کودکان وارد است، اما این انتقاد در حد زیادی متوجه خود ما نیز هست. متوجه والدینی است که تلاش ندارند در فرزندان‌شان این فرهنگ را نهادینه کنند و ما همچنان نسل به نسل مثل قبل رشد می‌کنیم.

کاش فکری به حال نسل بعد کنیم …

به ما بپیوندید** | **صفحه‌ی اینستا** | **ارتباط با ادمین** **برای انتشار آزادانه‌ی نظرات در اینجا

حامد فتاحیان

حامد فتاحیان

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    می 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image