K1inUSA
نظرسنجی ایران‌پل و CISSM

نظرسنجی ایران‌پل و CISSM: نظرات عمومی ایرانیان بعد از اعتراضات اخیر

اعلام نظر بر اساس مشاهدات شخصی و مبتنی بر جامعه‌ی آماری محدود همواره منجر به بروز خطا در ابراز نظرات و تصمیم‌گیری می‌گردد. همه‌ی ما، اطرافیان، دوستان و آشنایانی داریم که جامعه‌ی محدود دور و برمان را تشکیل می‌دهند. همین جامعه‌ی آماری در کنار آن‌چه که در فضای مجازی می‌گذرد، گاهی مبنای ابراز نظر و رفتارهای اجتماعی ما می‌شوند.

⛳️ یکی از مهمترین موضوعاتی که در تمام دنیا به آن توجه ویژه‌ای می‌گردد، رجوع به نتایج نظرسنجی‌هاست.

⛳️ موسسه‌ای کانادایی بنام #ایران_پل که دفتر اصلی آن در تورنتو قرار دارد یکی از بنام‌ترین موسسات نظرسنجی است که به صورت ویژه بر روی ایران کار می‌کند. به طور مثال این مجموعه نتایج انتخابات ایران را به صورت زیر پیش‌بینی نمود:

۵۶ درصد آقای روحانی

۳۶.۴ درصد آقای رئیسی

نتایج یکی از مهمترین نظر سنجی‌های مشترک این مجموعه با مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی مریلند در ادامه در اختیار قرار خواهد گرفت:

فایل pdf نظر سنجی

بر اساس نتایج این نظرسنجی:

پرسیده شد آیا نظام سیاسی ایران باید تغییرات اساسی کند؟ ۴.۹ درصد به شدت موافق. ۱۱.۵ درصد تقریباً موافق. ۲۳.۲ درصد تقریباً مخالف. اکثریت با ۵۳.۵ درصد به شدت مخالف. «در مجموع تنها ۱۶.۵ درصد به شدت یا تقریباً با تغییر اساسی نظام سیاسی ایران موافق اند.» که این به معنای حمایت اکثریت قابل توجه از اصل نظام جمهوری اسلامی است.

۲۶.۲ درصد، به شدت یا نسبتاً معتقدند ایران باید هزینه‌های موشکی خود را کاهش دهد. در عوض، ۶۴.۹ درصد به شدت یا تقریباً مخالف کاهش هزینه‌های موشکی‌اند.

۹۵.۷ درصد معتقدند که دولت باید تلاش بیشتری برای مبارزه با فساد صورت دهد.

۳۲.۶ درصد بر این باورند که نقش ایران در سوریه و عراق در راستای منافع ایران نیست. ۶۱.۲ درصد با این نظر مخالف‌اند و این امر را در راستای تامین منافع کشور می‌دانند.

۲۶.۳ درصد از پرسش‌شوندگان معتقدند که دولت (حکومت) بیش از حد در زندگی شخصی آن‌ها دخالت می‌کند. در عوض، ۶۶.۸ درصد چنین عقیده‌ای ندارند.

۸۵.۲ درصد مخالف قطع یارانه‌ها هستند.

۸۴.۵ درصد از دولت (حکومت) می‌خواهند قدرت بیشتری در سرکوب آشوبگران و خشونت‌طلبان به خرج دهد.

۶۶.۳ درصد معتقدند پلیس در آشوب‌های اخیر خوب یا خیلی خوب عمل کرد. تنها ۱۳.۱ درصد مخالف این نظر هستند.

۳۹.۲ درصد معتقدند حمایت ترامپ از آشوبگران و معترضین اخیر به ضرر آن‌ها بوده است. ۴۸ درصد معتقدند اثری نداشته و ۹.۲ درصد می‌گویند مفید بوده است.

حمایت از لزوم داشتن برنامه‌ی هسته‌ای برای ایران در نظرسنجی‌های اخیر سیر نزولی داشته اما کماکان اکثریت قاطعی (حدود ۸۰ درصد) معتقد به این مهم اند و برنامه‌ی هسته‌ای فقط ۵.۴ درصد مخالف دارد.

آیا با برجام موافقید؟ سه سال پیش ۷۵.۵ درصد موافق بودند، در حال حاضر ۵۵.۱ درصد موافق اند، در نتیجه حمایت از برجام سیر نزولی داشته. برجام ۳۳.۸ درصد مخالف تقریبی یا جدی دارد.

آیا برجام موجب بهبود زندگی ایرانیان شده؟ تنها ۲.۵ درصد می‌گویند بسیار بهبود داده، ۱۳.۳ درصد می‌گویند تقریباً بهبود داده اما ۷۹.۳ درصد می‌گویند اصلاً یا تقریباً بهبود نداده.

تنها ۲۴.۹ درصد معتقدند وعده‌های داده شده به ایران در برجام تقریباً یا تحقیقاً تحقق یافته. در عوض ۵۲.۵ درصد می‌گوید اغلب وعده‌های غربی‌ها محقق نشده. از گروه اول ۱۱.۷ درصد نظر بامزه‌ای دارند. می‌گویند اکثر وعده‌ها محقق شده اما برای تامین مخارج نظامی و متحدین ایران خرج شده است.

۷۲.۶ درصد از پرسش‌شوندگان معتقدند دولت کمک لازم را به فقرا نمی‌کند.

نتایج کامل و مفصل این نظرسنجی در فایل پیوست ارائه می‌گردد.

پی‌نوشت: موارد اشاره شده لزوماً تاییدی بر نتایج نظر‌سنجی عنوان شده نیست چرا که به منظور صحت‌سنجی، بایستی متد و کم و کیف نظرسنجی را در نظر گرفت و حاشیه‌ی خطای آن توسط متخصصین آمار بصورت مستقل محاسبه گردد اما با توجه به دقت نسبی نظرسنجی‌های ایران‌پل در گذشته، توجه به نتایج آماری منتشر شده می‌تواند قابل تامل بوده و مورد استفاده‌ی فعالین سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرار گیرد.

Avatar

نویسنده مهمان

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    سپتامبر 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image