K1inUSA

مهاجر‌فرستی: سوالاتی از مخاطبین و دعوت به مشارکت در مباحثه

رهبری دیروز در دیدار با نخبگان جوان به درستی اشاره کردند مهاجرفرستی ایراد و اشکال دارد اما مصداقی را بیان کردند که مورد مناقشه قرار گرفته است.

❓سوال اول: با توجه به سخن زیر از امیرالمومنین علی علیه‌السلام، مقصر اصلی مهاجرت‌فرستی کیست؟ عناصر خائن در دانشگاه‌ها به معنای آنان که مستقیماً تشویق به مهاجرت می‌کنند یا وضعیت امروز حکمرانی و ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها؟

‏«عدالت را اجرا كن و از زورگويى و ستمگرى بپرهيز، زيرا زورگويى، مردم را به ترکِ وطن وامى‌دارد و ستم، آنان را به قيامِ مسلّحانه مى‌كشاند.»

‏«استَعمِلِ العَدلَ وَاحذَرِ العَسفَ وَالحَيفَ فانَّ العَسفَ يَعودُ بالجلاءِ وَ الحَيف يدعوا الى السَّيف.»

‏نهج‌البلاغه، حکمت ۴۷۶

❔سوال دوم: به نظر شما مصداق زورگویی و ستمگری که مولا علی فرموده، منحصر به اموری فیزیکی و مشهود همچون بولدوزر انداختن به جان خانه‌ی یک فرد است یا اموری همچون محدودیت اینترنت به عنوان ابزار کار و فعالیت یک نخبه‌ی علمی را نیز در بر می‌گیرد؟

❓سوال سوم: آیا ‌سربازی را مصداق ظلم و ستم به جوانان و نخبگان می‌دانید؟ بنده بعنوان یک مثال، سال ۹۵ که به خارج از کشور رفتم، جهت برخورداری از معافیت تحصیلی، حدوداً معادل ۳ هزار دلارِ آن زمان، بعنوان وثیقه نزد سازمان نظام وظیفه گذاشتم و حالا به علت عدم مراجعت به کشور پس از اتمام معافیت تحصیلی، این مبلغ در شرفِ ضبط و واریز به خزانه است، در حالی که قرار نیست فرد مشمول را از سربازی معاف کند.

در عوض لطف می‌کنند و اجازه می‌دهند با وجود غیبت از خدمت، سالیانه به مدت چند ماه با اخذ مهر خروج، بتوانم به کشور تردد کنم اما اگر بخواهم کلاً برگردم، مجبور به انجام خدمت سربازی خواهم بود. جالب است که وقتی این نکته‌ی همه‌گیر بین دانشجویان خارج‌ از کشور را به دوستانی که عهده‌دار اموری در داخل هستند گفته‌ام، عمدتاً اظهار تعجب و بی‌اطلاعی کرده‌اند.

به نظر شما اگر بخواهیم نسبت بگیریم، تاثیر سربازی در مهاجرت و عدم بازگشت جوانان نخبه چقدر است و القائات شیطانی عناصری در داخل دانشگاه‌ها چقدر؟

 

می‌توانید نظرات خود را در کامنت‌ها درج نمایید.

 

کیوان ابراهیمی

کیوان ابراهیمی

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    می 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image