K1inUSA

تقسیمات جغرافیایی و نحوه‌ی اداره‌ی سوئد

 

کمی از تقسیمات جغرافیایی و نحوه‌ی اداره‌ی سوئد بگم، هم جالبه و هم به ادامه‌ی بحث‌مون مرتبط:

سوئد دارای ۲۵ استان، ۲۱ شهرستان و ۲۹۰ شهرداری یا کُمون هست، این کمون‌ها یه جور سیستم مستقل مالی و اداری دارن، یعنی یه سری اختیارات و بالتبع یه سری وظایف دارن.

نظام مالیاتی هم با توجه به میزان درآمد اشخاص حقیقی یا حقوقی، اینطور طراحی شده که فرد تا حدود ماهیانه ۲۰ هزار کرون معاف از مالیات هست، از ۲۰ تا ۴۶ هزار کرون در ماه که درآمد ماهیانه‌ی اکثر افراد در این بازه هست، حدود ۳۲ درصد مالیات پرداخت میکنه، از این ۳۲ درصد مالیات، ۲۰ درصدش به حساب کمون و ۱۲ درصد به حساب شهرستانی واریز میشه که آدرس فرد در اون ثبت شده.

من در مورد میزان مالیات درآمدهای بیشتر از این اطلاع ندارم، ولی میدونم که در اون صورت علاوه بر کمون و شهرستان، استان و دولت مرکزی هم درصدی از مالیات رو میگیرن.

اما درصد مالیات کُمون، در کمون‌های مختلف فرق میکنه، مثلاً مالیات در استکهلم کمتر از مالیات در شلفتیو هست، چرا؟ من نمیدونم!

بنابراین ۲۰ درصد از درآمد ماهیانه من به حساب کمون شلفتیو واریز میشه، اما کمون با این پول‌ها چه میکنه؟

کمون‌ها یا شهرداری‌ها، مسئول خدمات رفاه عمومی هستن، از احداث و تعمیر و نگهداری و بهداشت خیابون و پارکینگ و پارک و فضاهای سبز تا سیستم آب و فاضلاب و زباله و …

غیر از این‌ها، مسئولیت خدمات بهداشتی و درمانی و آموزش و پرورش و سایر خدمات و امکانات تفریحی در محدوده‌ی هر کمون، با کمون هست.

تحصیل ۹ ساله‌ی ابتدائی در سوئد برای همه‌ی افراد دارای اقامت طولانی مدت اجباری و البته رایگان هست، در مورد امکانات تحصیلی در پستی جدا صحبت میکنم.

تمام خدمات درمانی و دندان‌پزشکی برای بچه‌های زیر ۲۱ سال کاملاً رایگان هست.

کمون‌ها خدمات مشاوره‌ای و مالی برای حمایت از کارآفرینی و توسعه‌ی کسب و کار دارن. گسترش کسب و کار و رونق اقتصادی در کمون باعث ثروتمند شدن اون کمون و بالا رفتن رفاه اجتماعی مردم اون منطقه میشه و حلقه‌ی حمایتی جالبی ایجاد شده.

در مجموع، علی‌رغم مالیات بالا، به علت شفافیت مالی و اداری، مردم از خدماتی که در ازای پرداخت مالیات دریافت می‌کنن راضی هستن.

استقلال مالی و اداری کمون‌ها، نظام رسیدگی به خدمات عمومی رو چابک‌ و شفاف‌تر کرده و به نظر من، مدلی جالب، منصفانه و قابل بومی‌سازی و الگوبرداری هست.

 

Avatar

نویسنده مهمان

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    آوریل 2024
    ش ی د س چ پ ج
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    27282930  
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image