K1inUSA
پس از رهبر

پس از رهبر

ثنا  آزاد

دانشجو دکتری مهندسی پزشکی – تورنتو

کانال نویسنده در تلگرام

رهبری جایگاهیست که به ارث می‌رسد. همانطور که می‌دانید پس از رحلت رهبری، جایگاه رهبری به طور موروثی یا همان سلطنتی، به فرزند ارشد رهبری تحویل داده می‌شود. قانون حال حاضر نسبت به گذشته تغییر کرده است. قبل از سال ۱۳۹۱، مطابق قانون، جایگاه رهبری حتی با وجود فرزند ارشد دختر، به اولین فرزند ذکور به ارث می‌رسید.

کشور کانادا تنها کشوری نیست که در آن جایگاه رهبری، به ارث رسیدنی است. لیست زیر کشورهایی با سیستم مشابه هستند که احتمالا نام آن‌ها برای شما آشنا خواهد بود:

بحرین، دانمارک، ژاپن، انگلستان، کویت، مالزی، هلند، نروژ، عمان، قطر، اسپانیا، سوئد، تایلند، امارات، استرالیا و نیوزلند.

۲۸ کشور دیگر نیز در این لیست جای دارند که نام آن‌ها ذکر نشده است.

این مدل حکومت‌داری، سیستم مونارشی خوانده می‌شود که در دل خود دو مدل سلطنتی مطلق و سلطنتی مشروطه را دارد. مدل حکومتی کانادا، کانستیتوشنال مونارشی یا همان سلطنتی مشروطه است.

رهبر بعدی چه کسی است؟

شاهزاده چارلز که در حال حاضر ۶۷ سال سن دارند، رهبر بعدی خواهند بود. به دلیل سن بالای شاهزاده چارلز، گمانه‌زنی‌هایی سر این موضوع وجود دارد که احتمالا، شاهزاده چارلز به نفع پسر خود شاهزاده ویلیام کناره‌گیری خواهد نمود که این اتفاق آنطور که رسانه‌ها می‌گویند یک بحران برای قوانین سلطنتی خواهد بود.

آیا حکومت داری کشورهای تابعه چون کانادا و استرالیا بعد از رحلت رهبری همچنان به روش قبل خواهد بود؟

در حال حاضر کشورهای مختلفی هستند که تحت سلطنت انگلستان، رهبری می‌شوند. عده‌ای می‌گویند که ملکه الیزابت، چه در انگلستان و چه در سایر کشورهای زیر سلطه تنها یک جایگاه تشریفاتی دارند. در مقابل نیز منتقدان اعلام می‌کنند اگر این جایگاه تشریفاتی است چرا کنسل نشود تا کشورهای مدعی دموکراسی چون کانادا، انگلستان و استرالیا، حکومت‌داری جمهوری را تجربه کنند؟ به همین دلیل اولین اتفاقی که پس از رحلت رهبری، کاخ رهبری منتظر آن خواهد بود و سعی در کنترل آن خواهد داشت، این است که کشورهای تابعه چگونه عمل خواهند نمود.

در روزهای اخیر و در فضای مجازی، شاهد رد و بدل شدن پیام‌های زیادی حول ویدئویی از جلسه‌ی مجلس خبرگان در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ بودیم. اکثر نکات این فیلم به طور مفصل در برنامه‌ی تلویزیونی جهان‌آرا مورد بررسی قرار گرفت. 

اما چرا در یادداشت #پس_از_رهبر، به جای کلمه‌ی ملکه از لفط رهبر استفاده نموده‌ایم؟ استفاده از این لفظ چندان دور از واقع نبود چرا که برای ایجاد هم‌حسی بیشتر، عالی‌ترین رتبه‌ی سیاسی کانادا را با همان نام عالی‌ترین رتبه‌ی سیاسی ایران خواندیم. اما

این دو مفهوم به دلایل زیر سنخیتی و تشابهی با یکدیگر ندارند:

– رهبری در ایران با رای غیر‌مستقیم مردم انتخاب می‌شود و به تبع آن، سطح اختیارات این مقام در جایگاه دینی ولایت فقیه و در چهارچوب جمهوری اسلامی، گسترده است.

– تصور انتخاب رهبری در ایران به صورت اولویت دادن خون عده‌ای اشراف بر دیگری، در ذهن ایرانیان پذیرفته نیست.

– در ایران، عادت نداریم خبرهایمان مزین و ملقب به عناوینِ شاهزاده فلان، فرزند رهبری یا نوه‌ی رهبری باشد. همین الآن، نویسنده‌ی این متن، نه از تعداد فرزندان رهبری ایران خبر دارد و نه فرزندان رهبری ایران در صدر اخبارند.

– رهبری حتی در متن هم در کنار کلمه‌ی کاخ نمی‌نشیند. مردم ایران، مردمی هستند که بارها سر مساله‌ی تزئین سقف مرقد امام خمینی به سرانشان خرده گرفته‌اند و می‌دانند راه خانواده و بازماندگان امام (به عنوان نخستین رهبر جمهوری اسلامی ایران)، لزوماً راه امام نیست.

و جالب آنکه، در همین چند روز کم نبودند غرب‌زدگانی که مدینه‌ی فاضله‌شان کشورهایی هستند که یک عده به دلیل خون سلطنتی، بر مردم‌شان حکومت می‌کنند، سپس، با یک کلیپ تقطیع شده و با برداشت‌های خلاف واقع، تا توانستند عالی‌ترین رتبه‌ی سیاسی ایران را مورد تخطئه قرار دادند و هشتگ‌پرانی کردند.

پی‌نوشت: جهت آشنایی با اختیارات ملکه انگلیس و برخی موارد استفاده از این اختیارات (مانند تعطیل کردن دولت استرالیا در سال ۱۹۷۵ توسط نماینده ملکه انگلیس) می‌توانید در این لینک  مطالعه نمایید

 

Avatar

نویسنده مهمان

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    سپتامبر 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image