K1inUSA

پیش‌بینی پیروزی ترامپ در یک نظرسنجی متفاوت (چکیده‌ی مطلبی از بلومبرگ)

نکته: هدفم از نوشتن این مطلب کمک به سامانه‌های نظرسنجی ویژه انتخابات ریاست جمهوری کشورمان برای رسیدن به درک صحیح و درستی از برآیند نظر مردم است.

در حالی که مجموع نظرسنجی‌ها در آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری از برتری کلینتون نسبت به ترامپ خبر می‌دادند، نهایتا دیدیم که اتفاقی غیرمنتظره افتاد و ترامپی رای آورد که چهار سال قبل دموکرات‌ها حتی پا پیش گذاشتن او برای نامزدی ریاست جمهوری را هم مسخره می‌کردند!

اما همان روزهایی که اعداد و ارقام به نفع کلینتون پیش می‌رفت، گروهی به سرپرستی یکی از اساتید دانشگاه کالیفرنیا به نام «آری کپتین» (Arie Kapteyn) خلاف این حرف را می‌زدند؛ اقدام متهورانه‌ای که با ظن و بدبینی خیلی‌ها همراه بود، طوری که حتی یکی از سایت‌های معتبر خطاب به اعضای این گروه در مطلبی با این مضمون که «اینها چه مرگشونه؟!» گفته بود نه تنها آمارشان دارای انحراف (skewed) است، بلکه توصیه می‌کنیم «حداقل با عمق بیشتری» به نتایج به دست آمده نگاه کنند!

همه موسسات و سامانه‌های نظرسنجی ویژه انتخابات آمریکا در بررسی و تحلیل‌های خود دچار معضلی بودند که در تجارت به آن herding می‌گویند؛ همان «همرنگ جماعت شدن» خودمان! ولی در تحلیل‌های آماری این گروه که به (USC Tracking) معروف است برخلاف نمونه‌های مشابه (همگی از شرکت کنندگان «نظری واحد، یکباره و حتمی» می‌خواستند) از روش « وزن‌کشی خُرد» یا Micro-weighting استفاده شد. به بیان ساده‌تر این گروه، پنلی (Panel) متشکل از سه هزار داوطلب از سرتاسر آمریکا انتخاب کرد و از آنها خواست «هر هفته» نظرشان درباره دو نامزد موردنظر را در بازه‌ای بین 0 تا 100 بیان و البته تکرار کنند.

تکرار شدن نظرخواهی از این افراد به این دلیل بود که پروفسور کپتین و همراهانش می‌دانستند با گذر زمان، با افزایش آگاهی مردم از برنامه نامزدها و همچنین بعد از شنیدن حرفهای آنها در مناظره‌های دوطرفه، ذائقه شان می‌تواند عوض شود. برای همین آمدند نظر این سه هزار نفر را به صورت خُرد و چندباره (Micro) وزن‌کشی (Weighting) کردند. در ضمن، از این افراد به طور دقیق درباره چگونگی رای دادنشان در سال 2012 نیز سوال کردند تا معلوم شود در دوره قبل چگونه از نامزدی به نامزد دیگر رسیدند و چطور شد که رای داخل صندوق‌شان سرانجام با رای اولیه‌شان فرق داشت!

نهایتا اینکه طبق آخرین آمار و ارقام منتشره این گروه قبل از روز رای‌گیری، ترامپ با 46.8% نسبت به 43.6% کلینتون برنده انتخابات معرفی شده بود!

این لینک نه تنها کمک می‌کند با نام و روند پیش‌بینی معروف‌ترین و معتبرترین موسسات و سامانه‌های نظرسنجی آمریکا آشنا شوید، بلکه متوجه خواهید شد که کار آماری گروه مذکور (LA Times/USC Tracking) که با رنگ قرمز از بقیه متمایز است چطور از روز آغازین کارش (19 ماه مه میلادی) تا یک هفته قبل از روز برگزاری انتخابات متفاوت از بقیه به کارش ادامه داده است!

Avatar

محسن ابوالحسنی

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    سپتامبر 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image