K1inUSA

تجربیات یک ایرانی دانشگاهی از زندگی در امریکا و کانادا

قسمت بیست و سوم

نویسنده: :مدرس دانشکاه وسترن اونتاریوکانادا  

بخش سوم: مسائل فرهنگی

فرهنگ رانندگی

در مورد رانندگی خوب این جوامع سخن فراوان گفته شده و در اینجا سعی می‌کنم از زوایای دیگری به این مساله بپردازم. پرداخت جریمه‌های سنگین در صورت تخلف تنها یکی از عوامل کنترلی است و میزان آن در وب‌سایت‌های راهنمایی و رانندگی ایالت‌های مختلف برای هر مورد تخلف ذکر شده است. تخلفات رانندگی همچنین در رکورد شخص ثبت می‌شود و به عنوان نمونه باعث می‌گردد که تخفیف‌های بیمه‌ی اتومبیل برای مدتی شامل حالش نشود.

برخی تخلفات سنگین‌تر مانند رانندگی در حال مستی یا سرعت بسیار زیاد ممکن است در وضعیت کاری و استخدامی شخص نیز تاثیر منفی بگذارد. اما عوامل دیگری نیز در رعایت رانندگی درست در این جوامع دخیل هستند و عموماً رانندگی در این کشورها همراه است با تاکید جدی و بدون تعارف بر رعایت حق تقدم‌ها، آشنایی با علائم رانندگی و سایر قوانین راهنمایی و رانندگی و رعایت آن‌ها.

امتحان رانندگی شامل یک امتحان کتبی است که نیازمند مطالعه‌ی کتابی نسبتاً مفصل در مورد رعایت احتیاط در رانندگی، رعایت حق تقدم و شناخت قوانین است. بخش عمده‌ی امتحان عملی نیز نشان دادن توانایی در رعایت کامل قوانین، رانندگی محتاطانه و بی‌خطر و رعایت حق تقدم است، و تنها قسمتی از آن به قول ما به داشتن دست فرمان خوب اختصاص می‌یابد، ضمن اینکه اکثر اتومبیل‌ها دنده اتوماتیک اند. دوستان و آشنایان متعددی که در ایران بیش از ده سال رانندگی می‌کردند در امتحانات عملی چندین بار رد شدند، نه به خاطر دست فرمان و رانندگی ضعیف بلکه به دلیل عدم رعایت دقیق اصول حاکم و رانندگی کاملاً محتاطانه. در این جوامع زدن بوق بی‌مورد، چراغ زدن برای گرفتن راه، و در کل رعایت نکردن حق تقدم‌ها بسیار زشت و بی‌ادبانه تلقی شده و با واکنش تند سایر رانندگان مواجه می‌شود.

بارها ملاحظه کرده‌ام هنگامی که عابر پیاده و یا اتومبیلی به دلایلی باعث کندی حرکت و یا توقف سایر اتوموبیل‌ها شده، سایر رانندگان بدون بوق زدن و واکنش‌های دیگر تنها محترمانه صبر کرده تا مسیر حرکت دوباره آزاد شود. نکته‌ی بسیار مهم، دقت کامل در قرار دادن علائم رانندگی در تمام خیابان‌های اصلی و فرعی است که در تمام شرایط تکلیف راننده را برای تنظیم سرعت، ایست کامل، پارک و غیره روشن می‌کند. رعایت نکردن هر کدام از این علائم ریسک جریمه شدن را بالا می‌برد، از جمله سرعت بالای ۳۰ کیلومتر در ساعت در نزدیکی مدارس، عدم ایست کامل در تقاطع‌ها و جایی که تابلوی ایست نصب شده، عدم رعایت سرعت‌های مجاز در کوچه‌ها، خیابان‌ها و اتوبان‌ها، پارک اتوموبیل در کوچه‌هایی که تابلوی مخصوص پارک اهالی منطقه نصب شده و …

این دقت و توجه ویژه در استفاده از علائم سهمی عمده در ایجاد نظم و ترتیب در این جوامع دارد (به نحوی که یک تابلوی غلط ممکن است در رادیو و تلویزیون خبرساز شود). اصولاً به نظر می‌رسد با ارائه‌ی قوانین شفاف، علائم رانندگی کامل، و اجرای جدی قوانین همراه با فرهنگ‌سازی توانسته‌اند حمل و نقل بسیار امن‌تر و بهتری ایجاد نمایند.

ادامه دارد…

Avatar

محمدرضا نجفی

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    سپتامبر 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image