K1inUSA

طفره از از رأی دادن علیه جانیان میانماری؛‌ تکمیلِ هنر با دروغ‌های وقیحانه

از وقایع تاسف‌بار میانمار که دل هر کسی را به درد می‌آورد و اشک بر دیدگان جاری می‌سازد آگاهید. ساعاتی‌ست که فضای مجازی پر شده از یک خبر غیر منتظره:‌

«ایران در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل علیه میانمار شرکت نکرد، روسیه و‌ چین با میانمار (علیه مسلمانان روهینگیا) همراهی کردند و به قطعنامه رای منفی دادند»

مجمع عمومی سازمان ملل از میانمار خواسته بود به اقدامات نظامی علیه مسلمانان روهینگیا پایان دهد و اجازه‌ی دسترسی به نیروهای امداد داده و خواستار بازگشت آوارگان روهینگیا و اعطای حقوق شهروندی به آنان شده بود. کشورهای چین، روسیه، لائوس، فیلیپین، سوریه، بلاروس، زیمباوه و کامبوج با میانمار همراهی کردند و به این قطعنامه رأی مخالف دادند. این قطعنامه با ۱۲۲ رای موافق و ۱۰ رای مخالف و ۲۴ غایب، تصویب شد. جمهوری اسلامی ایران غائبِ این رای‌گیری بود.

منبع

روزنامه‌ی اعتماد نزدیک به دولت، در توجیهِ این غیبت نوشته: «غيبت ايران در جلسه راي‌گيري مجمع عمومي در حالي خبرساز به نظر رسيده است كه جمهوري اسلامي ايران به‌خصوص محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان در چندماه گذشته از تشديد بحران انساني در ميانمار و آواره شدن مسلمانان روهينگيا تلاش‌هاي گسترده‌اي را براي پايان دادن به اين فاجعه انساني از كانال‌هاي مختلف آغاز كرده است. با اين وجود غيبت ايران در جلسه راي‌گيري مجمع عمومي ريشه در “انتقاد ساختاري” دارد كه “تهران همواره در اين سال‌ها نسبت به تدوين قطعنامه‌هاي كميته سوم” داشته است. “تهران اصولاً مخالف صدور قطعنامه‌هاي كشوري (عليه يك كشور) از كانال اين كميته است”. جمهوري اسلامي ايران در متن ارائه شده براي قطعنامه كميته سوم درباره ميانمار ملاحظه‌هاي خود درباره صدور چنين قطعنامه‌هايي و البته موضع جمهوري اسلامي ايران در برابر ظلم روا شده به مسلمانان روهينگيا را توضيح داده است… در بخش‌هاي پاياني اين متن ايران دليل مخالفت خود با صدور قطعنامه عليه يك كشور از كانال كميته سوم را طرح كرده است: جدا از جديت شرايط موجود در ميانمار، ايران كه خود هدف قطعنامه‌هايي از كانال كميته سوم بوده است همچنان به اين موضع پيشين خود پايبند است كه ادامه سوءاستفاده از اين كميته براي نيل به اهداف سياسي آن را از اينكه جايگاهي براي احقاق حقوق بشر يا محلي براي رسيدگي به نقض اين حقوق باشد دور ساخته است. براين اساس جمهوري اسلامي ايران در مسير صدور قطعنامه از اين كانال قرار نمي‌گيرد».

منبع

متنِ فوق مصداقِ روشنی از دروغ‌گویی در روز روشن است. بررسی اسناد جلسات کمیته‌ی سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد ایران در ماه گذشته‌ی میلادی (نوامبر) حداقل ۴ مورد در جلسات رأی‌گیری راجع به وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف شرکت کرده و رأی داده است! اسناد مربوطه از سایت سازمان ملل قابل دریافت اند:

آقایان دیپلمات و بچه‌های انقلاب! شاید منافع مشترک‌تان با چین و روسیه یا سایر رودربایستی‌ها و منافع سیاسی که دارید اقتضا نمی‌کند در عمل از مسلمین مظلوم میانمار و مستضعفینِ به خاک و خون کشیده‌شده‌ی روهینگیا حمایت کنید، اما دیگر از ما انتظار نداشته باشید که دروغ‌های وقیحانه‌تان را بپذیریم. با مردم صادق باشید.

اسنادِ این روسیاهی در ادامه به اجمال توضیح داده خواهد شد.

طفره از از رأی دادن علیه جانیان میانماری

طبق سند شماره‌ی یک، جمهوری اسلامی در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷ در نشست کمیته‌ی سوم مجمع عمومی به قطعنامه‌ای راجع به وضعیت حقوق بشر در ایران رأی منفی داده است.

دریافت صورت‌جلسه‌ی رأی‌گیری از سایت سازمان ملل در قالب PDF

طبق سند شماره‌ی دو، جمهوری اسلامی در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷ در نشست کمیته‌ی سوم مجمع عمومی به قطعنامه‌ای راجع به وضعیت حقوق بشر در کریمه رأی منفی داده است.

دریافت صورت‌جلسه‌ی رأی‌گیری از سایت سازمان ملل در قالب PDF

طبق سند شماره‌ی سه، جمهوری اسلامی در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۷ در نشست کمیته‌ی سوم مجمع عمومی به قطعنامه‌ای راجع به وضعیت حقوق بشر در «میانمار» رأی نداده و غیبت کرده است.

دریافت صورت‌جلسه‌ی رأی‌گیری از سایت سازمان ملل در قالب PDF

طبق سند شماره‌ی چهار، جمهوری اسلامی در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷ در نشست کمیته‌ی سوم مجمع عمومی به قطعنامه‌ای راجع به وضعیت حقوق بشر در «سوریه» رأی منفی داده است.

دریافت صورت‌جلسه‌ی رأی‌گیری از سایت سازمان ملل در قالب PDF

طبق سند شماره‌ی پنج، جمهوری اسلامی در تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۱۷ در نشست کمیته‌ی سوم مجمع عمومی به قطعنامه‌ای راجع به وضعیت حقوق بشر مردم فلسطینی رأی مثبت داده است.

دریافت صورت‌جلسه‌ی رأی‌گیری از سایت سازمان ملل در قالب PDF

به عبارت دیگر، ایران نه تنها چهارچوب رأی‌گیری کمیته‌ی سوم مجمع عمومی را به رسمیت می‌شناسد و در همین ماه پیش چند نوبت در آن شرکت کرده، بلکه برای دولت‌های دوست رأی مساعد می‌دهد و برای دولت‌های دشمن رأی مخالف. اگر می‌گویید ایران به قطعنامه‌های کمیته‌ی سوم علیه کشورها انتقاد ساختاری دارد و نمی‌خواهد با حضور در رأی‌گیری‌ها به آن وجاهت بخشد، پس چرا در رأی‌گیری قطعنامه‌های حقوق بشری کمیته‌ی سوم علیه کشورهای دوست و برادر (روسیه و سوریه) شرکت کرده و همین یک ماه قبل به نفع این دولت‌ها رأی داده است؟ بالاتر اینکه چرا همین یک ماه پیش با قطعنامه‌ی حقوق بشری کمیته‌ی سوم علیه اسرائیل موافقت نموده و به آن رأی مثبت داده است؟

جالب آنکه در اغلب این رأی‌گیری‌ها، اسرائیل به عنوان رقیب ایران شرکت کرده و رأی متفاوت داده است. دیپلمات جمهوری اسلامی هم خیلی شیک و اتو کشیده نشسته و رأی داده و با اسرائیل رقابت کرده؛ صد البته این به معنای به رسمیت شناختن رژیم غاصب صهیونیستی نیست! مشکل فقط سر آن است که یک کشتی‌گیر وزنِ ۸۶ کیلوگرم با ورزشکار اسرائیلی مسابقه دهد!!! دیپلمات‌های یقه‌بسته هر کاری که خواستند می‌کنند، بعد دروغ تحویل ملت می‌دهند و در بیانیه و مصاحبه، شوآف انقلابی‌گری و ظلم‌ستیزی می‌دهند!

آقایان فکر می‌کنند هنوز دوران عهد عتیق است که بتوانند هر خبطی بکنند و جلوی درز اخبار را گرفته و آن را از مردم پنهان کنند. بیش باد شرم و نفرین بر شمایان که از انقلاب جز ظاهری پوسیده باقی نگذاشته‌اید…

همچنین مطلب ” ادعای دیپلمات‌ها در تصحیح اشتباه‌شان، راست یا دروغ؟” را ببینید.

کیوان ابراهیمی

کیوان ابراهیمی

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    سپتامبر 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image