K1inUSA
امکان دارد بایدن بیشتر رای بیاورد، ولی ترامپ رئیس‌جمهور امریکا شود

امکان دارد بایدن بیشتر رای بیاورد، ولی ترامپ رئیس‌جمهور امریکا شود

کانال نویسنده: drbazargan

⭕️ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا مهم نیست که چه فردی در کل کشور بیشتر رای می‌آورد. به عنوان مثال در انتخابات قبلی، خانم کلینتون حدود ۳ میلیون رای بیشتر آورد، ولی ترامپ برنده‌ی انتخابات شد.

⭕️ دلیل این پدیده‌ی عجیب این است که ایالت‌ها به صورت مستقل رای‌گیری می‌کنند. به عبارت دیگر، در امریکا هم‌زمان ۵۰ انتخابات به صورت موازی انجام می‌شود که برآیند آن‌ها رئیس‌جمهور را مشخص خواهد کرد.

⭕️ پس مهم نیست که شما در کل کشور چه تعداد رای آورده‌اید، بلکه مهم این است که در کدام ایالت‌ها برنده شده‌اید و امتیاز آن‌ها را کسب کرده‌اید. اینکه شما یک ایالت را با اختلاف ۱٪ برنده شوید یا ۲۰٪، در امتیاز شما تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

⭕️ از طرفی وزن ایالت‌ها یکسان نیست. ایالت‌های بزرگ‌تر به اصلاح رای الکترال بیشتری دارند. مثلاً کلفرنیا ۵۵ امتیاز دارد ولی آلاسکا فقط ۳ امتیاز. روی هم رفته ۵۳۸ امتیاز وجود دارد پس هر فردی ۲۷۰ امتیاز کسب کند برنده‌ی انتخابات خواهد شد؛ حتی اگر در ایالت‌های دیگر با اختلاف زیاد ببازد و در کل کشور رای کمتری کسب کند.

⭕️ برای درک بهتر مطلب یک مثال ساده می‌زنم. فرض کنید در یک مدرسه، پنج کلاس داریم که قرار است با رای خود مدیر مدرسه را انتخاب کنند. ولی این‌طور نیست که همه در حیاط مدرسه جمع شوند و با هم رای بدهند. بلکه هر کلاس جداگانه در داخل خودش رای خواهد داد، و مبصر هر کلاس پس از اطلاع از رای‌های همکلاسی‌های خود، به عنوان نماینده یک رای نهایی از جانب کلاس اعلام می‌کند. حالا ممکن است یک کاندیدا در ۳ کلاس به صورت بسیار ناپلئونی برنده شود و در ۲ کلاس شکست مفتضحانه‌ای داشته باشد. در چنین حالتی این فرد مدیر خواهد شد، در صورتی که اگر همه‌ی رای‌ها را یک‌جا شمارش کنیم، بازنده‌ی انتخابات می‌بود.

Avatar

علیرضا بازارگان

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    می 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image