K1inUSA

ما اینجوری در سوئد ماشین خریدیم

بخش ۱: انتقال مالکیت خودرو

دنبال خرید یه ماشینِ ارزون قیمتِ تمیز بودیم که فهمیدیم ورونیکا، خانوم همسایه، قصد داره ماشینش رو بفروشه. خلاصه باهاش یه دوری زدیم و یه چک و چونه سر قیمت و قرار شد ماشینو بخریم.

پول ماشین رو واریز کردم به حساب ورونیکا، و اونم یه سری کاغذ آورد به اسم سند ماشین! بین کاغذها، یه فرم پرنشده بود که ورونیکا مشخصات من، شامل اسم و فامیل و پرسوننومر و آدرسم رو داخلش نوشت، تاریخ زد و هر دو امضا کردیم و سوئیچ رو تحویل داد

ورونیکا این فرم رو پست کرد به اداره‌ی ترافیک (راهنمایی و رانندگی)، و کمتر از یک‌ هفته بعد، سند ماشین به نام من به همراه یه فرم خالی اومد به آدرسم و تمام.

اون فرم‌ خالی تا زمان فروش ماشین برای انتقال به صاحب بعدی دست من میمونه. البته یه فرم خالی دیگه هم هست واسه زمانی که‌ صاحب ماشین قصد فروش نداره و ضمناً دیگه نمیخواد از ماشین استفاده کنه، اون رو پر میکنه و می‌فرسته اداره ترافیک (راهنمایی و رانندگی) تا از بیمه و مالیات معاف باشه.

نکات:

پلاک ماشین تعویض نمیشه.

اگر از غریبه ماشین‌ میخرین، از فرم امضا شده عکس بگیرین چون اگه طرف کاغذها رو پست نکنه دردسر میشه

می‌تونین قبل از معامله با اداره‌ی ترافیک تماس بگیرین و با ارائه‌ی شماره پلاک در مورد بدهی احتمالی ماشین استعلام کنین.

انتقال سند ماشین هزینه‌ای نداره!

بیمه مساله مهمی هست، در پست بعد توضیح میدم.

بخش ۲: بیمه

اینجا هم مثل همه جای دنیا، شرکت‌های بیمه‌ی مختلفی، بیمه‌های متفاوتی رو می‌فروشن. داشتن یه حداقلی از بیمه به اسم بیمه‌ی ترافیک بر همگان واجب است و اداره‌ی ترافیک از همون روز تنظیم سند، وضعیت بیمه‌ی ماشین و صاحب جدید ماشین رو چک میکنه، در صورتی که بیمه‌ای به اسم صاحب جدید صادر نشده باشه، خودشون به طور خودکار بیمه‌ای با قیمت روزی حدود ۱۲۰ کرون صادر میکنن که خیلی گرون میشه و تا صدور بیمه‌ی جدید ادامه داره.

بنابراین صاحب جدید ماشین باید همون روز تنظیم سند، به نام خودش بیمه‌ی جدید برای ماشین بخره. برای خرید بیمه‌نامه شماره پلاکِ ‌ماشین و پرسون‌نومر خریدار لازم و کافیه.

بیمه‌ی ترافیک شبیه بیمه شخص ثالث خودمون هست، بعد از اون یه بیمه‌ی half هست که پوشش‌های اضافی داره، مثلاً شکستن شیشه یا در صورت بروز تصادف، هزینه‌ی روانشناسی

و سایر بیمه‌ها با هزینه‌ها و پوشش‌های مختلف…

نکات:

بیمه به اسم صاحب ماشین هست و نه ماشین.

خرید بیمه بصورت آنلاین یا تلفنی انجام میشه و حق بیمه رو میشه در اقساط ۳ یا ۶ ماهه پرداخت کرد.

تا ۱۴ روز بعد از خرید بیمه‌نامه، می‌تونید کنسلش کنید و بیمه‌ی دیگه‌ای بخرید.

اگر اولین بار هست در سوئد ماشین می‌خرید، قبل از خرید بیمه‌نامه، باید با یه تماس تلفنی به اداره‌ی ترافیک، پرسون‌نومرتون رو ثبت کنید.

بیمه‌ی ماشین واسه دارندگان گواهینامه کشورهای اتحادیه‌ی اروپا ارزون‌تر از گواهینامه‌های بین‌المللی درمیاد.

همونطور که قبلاً توضیح دادم، اطلاعات من، ماشین ‌من و تخلفات احتمالی‌ش، و همینطور بیمه‌ی ماشینم از طریق پرسون‌نومر در اداره‌ی ترافیک و البته مالیات ثبت و پیگیری میشه

 

Avatar

نویسنده مهمان

ثبت نظر

کانال یوتیوب K1inUSA

عضویت در خبرنامه K1inUSA

    می 2024
    ش ی د س چ پ ج
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    مشاهدات بی واسطه ایرانیان از امریکا

    کانال یوتیوب K1inUSA را دنبال کنید.

    برنده ایرپادز پرو اپل شوید!
    اینجا کلیک کنید
    close-link
    برنده خوش شانس ایرپادز پرو اپل به ارزش 249 دلار باش!
    شرکت در قرعه کشی
    close-image